Klientova důvěra nadevše: jak ji získat?
Jako profesionál, ať už v oblasti fitness nebo zdravého životního stylu, se můžete setkat s přístupem koučování zaměřeným na klienta. Úkolem trenéra je spolupracovat s ním a vést jej k vybudování soběstačnosti i sebepoznání, k vytyčeným fitness cílům, motivaci a inspiraci a celkově se snažit ho dostat na vlnu zdravého životního stylu. Proto je získání jeho důvěry je klíčové.
Jako profesionál, ať už v oblasti fitness nebo zdravého životního stylu, se můžete setkat s přístupem koučování zaměřeným na klienta. Autoritou vedoucí vlastní život je zde klient a úkolem trenéra je spolupracovat s ním a vést jej k vybudování soběstačnosti i sebepoznání, k vytyčeným fitness cílům, motivaci a inspiraci a celkově se snažit ho dostat na vlnu zdravého životního stylu.
4 hlavní pilíře osobního koučingu:
- Vytváření smysluplných vztahů a budování důvěry
- Pomoc a podpora všech lidí bez rozdílu
- Vytvoření prostředí, kde se každý klient bude cítit vítaný, vnímaný a v bezpečí
- Vedení klientů empaticky a s celoživotním závazkem k osobnostnímu růstu
Úplným základem osobního koučingu je právě vytváření smysluplných vztahů a budování důvěry.
Jak tedy v praxi vypadá vytváření smysluplného spojení a budování důvěry?
1. Udělejte dobrý první dojem
První dojem je důležitý. Určitě nechcete zapůsobit na své klienty nějak negativně. Proto i když zrovna neoplýváte skvělou náladou, hoďte tu špatnou za hlavu a plně se věnujte tomu, co umíte nejlépe. Buďte koučem či trenérem s velkým T.
Takže si klientů všímejte, dejte jim najevo, že o ně máte zájem a naslouchejte. Dívejte se jim do očí, usmívejte se a buďte vstřícní a pozitivní. Zaujměte pohodlnou, uvolněnou a otevřenou pozici, pozdravte vřele a s nadšením – tón hlasu a řeč těla jim dá najevo, že je rádi vidíte a vážíte si toho, že s nimi můžete komunikovat.
Pokud máte s nenuceností a přirozeností problém, cvičte doma před zrcadlem nebo s přítelem či kolegou. Nezapomínejte, že tyto zdánlivě malé detaily mohou způsobit opravdu velké rozdíly v tom, jak se s vámi klient cítí a zda s vámi bude chtít dále spolupracovat.
2. Vytvořte smysluplné spojení
Jakmile uděláte dobrý první dojem a klient se rozhodne ke spolupráci, je na čase vytvořit smysluplné spojení. Dejte najevo váš upřímný zájem. Zeptejte se ho na jeho život, kamarády, příbuzné, rodinu, zájmy, koníčky. Zjistěte jestli má radši chůzi nebo běh, jestli se lépe cítí když posiluje nebo dělá kardio atp. Abyste se mu přiblížili, mluvte i o svých zájmech.
Každý klient, který se rozhodne utratit peníze za své zdraví, chce samo sebou to nejlepší. Abyste jako osobní trenér byli úspěšní, nesmíte být v práci pouze dobří, ale je třeba pracovat až nad rámec klientova očekávání.
Ukažte klientovi, že je pro vás důležitý. Buďte kreativní, snažte se, aby ho trénink bavil a aby jej nevnímal jen jako nutné zlo. Poslouchání je klíčem k pochopení klienta. Proto je důležité znát, co má rád, a co ne, abyste mohli vytvořit odpovídající plán, s nímž bude spokojen. Můžete ho také občas do plánování tréninků zapojit, ať sám přijde se zajímavými návrhy, co by chtěl dělat a co ho nejvíce naplňuje. Když budou tréninky i komunikace s klientem pestré, nemusíte se bát, že přejde ke konkurenci.
3. Buďte důvěryhodní
Skvělý trenér si umí získat důvěru, protože působí důvěryhodně. K tomu jsou potřeba nejen patřičné znalosti, ale také poměrně vysoká míra lidskosti. Ne vždy záleží jen na tom, kolik toho víte, ale především na tom, jak to dokážete předat a prezentovat dál. Klienti samozřejmě chtějí pracovat s někým, kdo ví, o čem mluví. Na druhé straně ale oceňují i lidský přístup a schopnost předat jim to, co chcete sdělit, pochopitelně a nepovýšeně, aby si nepřipadali jako děti ve škole, kterým pan učitel přednáší. Skloubit tedy tyto dvě věci dohromady – znalosti a lidský přístup – na tom stojí vytvoření důvěryhodnosti osobního trenéra/kouče.
Správný přístup vypadá třeba tak, že když klient přijde a básní o nějakém detoxikačním čaji, který nastartuje metabolismus a po němž kolega zhubl 5 kilo, vy ho poslechnete až do konce a potom se začnete vyptávat na detaily, abyste dali najevo zájem. Přece klienta neodsoudíte dřív, než vůbec dořekne myšlenku. Zeptejte se, čeho by chtěl užíváním čaje docílit a proč myslí, že zrovna čaj je tím nejlepším řešením. Chytře kladenými otázkami ho dovedete k tomu, aby sám přišel na to, že po takové kůře nezhubne tím správným způsobem, resp. že se pouze odvodní a pročistí, což nezaručí trvalý výsledek. Klient na to přijde sám, zkušenost jej posílí do budoucna a vy jej podpoříte, ačkoliv vlastně jeho původní návrh zavrhnete. Tím stejným způsobem můžete oponovat i proti různým „zázračným“ fitness trendům, které jsou proti vaši filosofii a které spíše klientovi uškodí, než by mu pomohly.
4. Naučte se správně komunikovat
Dobré komunikační schopnosti jsou samozřejmě základem efektivního fungování s klientem. Dobrá komunikace přitom sestává jak z verbální, tak neverbální části – řeč těla ale i písemná komunikace. Ve všech případech se jedná o dovednosti, které lze praxí vypilovat.
Co dělat, aby klient viděl, že je pro vás prioritou:
Zvedejte mu telefony, odpovídejte na maily i textové zprávy, a ne příliš stručně – tím byste dali najevo, že nemáte čas a máte na práci důležitější věci než si s ním dopisovat. Na druhé straně ale již na počátku stanovte jasné hranice, kdy budete dostupní a kdy ne. Určitě nechcete, aby vás klient budil v jednu v noci s brekem, že vynechal dnešní běh a navíc to nevydržel ani s jídlem a spořádal na posezení kyblík zmrzliny. Klid potřebují jak klienti, tak také vy.
Přemýšlejte o volbě vhodných slov. Nechcete se nikoho dotknout, na druhé straně nechcete působit ani příliš exaltovaně. Více se ptejte, méně mluvte.
Vyhýbejte se:
- Práci s telefonem během sezení.
- Povídání s dalšími trenéry nebo cvičenci, zatímco váš klient cvičí.
- Zanechání klienta samotného – když potřebujete na wc nebo si odskočit, projednejte to s ním a omluvte se s tím, že budete za minutku zpět a jestli to je v pořádku.
- Zahájení konverzace o tématech, které přímo nesouvisí s tréninkem vašeho klienta.
- Reagování na e-maily nebo zprávy během relace s klientem.
Nácvik takového chování vám umožní zdokonalit komunikační dovednosti a pomůže prohloubit vztah s klienty. A neusínejte na vavřínech. Nesmírně důležité je udržovat také vzdělání aktuální a stále se zdokonalovat. Fitness sektor je jako živý mechanismus, který se stále mění a posouvá dál. Buďte proto v obraze, stýkejte se s dalšími profesionály, sledujte novinky a trendy, navštěvujte semináře a školení, účastněte se konferencí a workshopů. Možností je tolik. Stačí je využít. V naší 3D FITNESS Academy neustále probíhají nová školení a workshopy, které vám otevřou nové obzory: Fitness školení a vzdělávání.
„Existuje mnoho překrývajících se strategií, které se podílejí na vytváření smysluplných spojení a budování klientské důvěry,“ říká Miroslav Jirčík, jednatel 3D FITNESS s.r.o.. „A mnohé z nich mohou být do vaší praxe implementovány okamžitě,“ dodává.